Energetický management v oblasti retailu

2 minuty čtení
Tým Enectiva

Další díl, v kterém rozebíráme specifika energetického managementu, se týká oblasti retailu a retailových řetězců. Máte-li na starost energetický management a plníte-li roli energetického manažera pro retailový (maloobchodní řetěz) disponujete obykle významnou výhodou oproti jiných energetickým manažerům. Spravujete totiž portfolio poboček, které je většinou velmi jednoduše porovnatelné. Jednotlivé pobočky/obchody jsou často totožné co se velikosti týče, počtu zaměstnanců a taktéž co se týče instalovaných technologií. Tuto vlastnost jako energetický manažer můžete využít pro porovnání spotřeb mezi pobočkami na jeden m2, na jeden m2 prodejní plochy, na jednoho zaměstnance či porovnání poboček a jejich spotřeby v době otevíracích hodin a v době, kdy je obchod uzavřen. V případě velkého portfolia je vzájemné porovnávání poboček vždy důležité a umožní se zaměřit rychle na nejproblematičtější pobočky, které zároveň skýtají největší potenciál. Ze zkušenosti víme, že taktéž monitoring spotřeby mimo otevírací hodiny je naprostou nutností, která dokáže odhalit nemalé plýtvání.

Nevjvýznamnějšími spotřebiči v maloobchodu jsou:

  • osvětlení
  • chladící systémy
  • vzduchotechnické systémy

Pokud se pobočky nachází v obchodních centrech je zajímavé, že spotřeba na vytápění hlavně díky výkonu svítidel je velmi často zcela nulová a to i zimních měsících. O to více ale obchody spotřebují energie na své chlazení a udržení tepelného komfortu.

Hlavní úkoly energetického manažera v oblasti maloobchodu:

  • zamezit plýtvání v době mimo otevírací hodiny
  • detekovat včas havárie a špatně nastavené technologie, tzn. zavést energetický monitoring
  • aktivně zkoušet a vyhledávat nová úsporná opatření, která lze postupně nasazovat na všech lokalitách
  • provádět vicekolové tendry na výběr dodavatele energií

V případě, že chcete v oblasti retailu pomoci s nastavením procesů energetického managementu, zavést ISO 50001 či zprovoznit energetický monitoring, neváhejte se na nás obrátit.